Wednesday, March 4, 2009

denggi dan nyamuk dan padang jawa..



hahaha.. korg baca tajuk pn dh fobia kan..
kpd dak2 yg kene denggi.. marilah kite memahat sesuatu dlm memori...

kpd yg x tahu.. ni sedikit info psl denggi...

Demam Denggi
merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh jangkitan virus Denggi (genus Flavivirus) yang disebar oleh nyamuk Aedes betina.

Virus Denggi akan terpendam di dalam badan pesakit selama 3 - 14 hari (purata 4 hingga 6 hari) sebelum menunjukkan tanda-tanda. Pesakit mungkin akan mengalami demam mengejut diikuti dengan berbagai-bagai tanda dan gejala tidak khusus.

nyamuk Aedes aegypti (hanya kadang-kala oleh Aedes albopictus). ni ar nyamuk pdg jawa yg awesome!!!! legendary nye nyamuk

skrg ni, xde ubat khusus untuk merawat penyakit itu kecuali aktiviti pencegahan adalah amat penting.

Rawatan utama adalah terapi sokongan. Pesakit digalakkan untuk mengekalkan makan, terutamanya minum air (100plus smpi korg rasa nk muntah!!).

Sekiranya pesakit tidak mahu / mampu minum, tambahan melalui cecair intravena mungkin diperlukan untuk menghalang kekeringan dan hemoconcentration teruk (kire masuk air..pastu korg sorong la air tu kehulu kehilir..nk mandi pn susah)

Malaysia (2006): 34,386 + 3 (aku, angah, paan) kes dikesan dengan 70 kematian.

Mengenal pasti demam denggi

Antara tanda-tanda demam denggi ialah:

  1. Demam kuat yang mengejut dan berterusan
  2. Bintik merah pada kulit
  3. Sakit teruk pada tulang-tulang, otot-otot, sendi-sendi, biji mata dan kepala
  4. Berdarah pada badan, hidung dan mulut
  5. Hilang selera makan
  6. Muntah-muntah
  7. Sakit perut
  8. rasa pahit pada lidah
Ni la pic esklusif aku semasa denggi... x dpt di pasaran...
masa ni cam dow gile..low point of my life.. nk wat pape pn mls... reply msg pn xnk...
so..for those yg i x reply..im sowie...

n.. thanx sgt2 kt akak nurse yg menjaga aku sehingga pulih..love u all...seperti jaga anak sendri..
tq tq..hehe

so akhir kata..prevent ar.. denggi is not the best thing for u...jgn kene...

"the different between einstein and me is just the name"
pairtra


6 comments:

  1. wahhhh. besa gile nyamuk itu. saya sungguh terkejut

    ReplyDelete
  2. aku rasa ade kesilapan fakta disitu...
    korang kene 2008 kn??bkn 2006...

    ReplyDelete
  3. tahu pacai.. tu data dr wikipedia... bilangan masa 2006.. plus je arr

    ReplyDelete
  4. haha kelakar giler muke ko..mcm kegersangan sesuatu=p

    ReplyDelete
  5. power gile ko berlakon..
    hahaha..

    ReplyDelete